3EShHA - Philippians 1 : 27
 

ذي ما عرفنا الاسبوع ده بيتكلم عن الطموح .

اول حاجه مهمه لازم نعرفها عن الطموح هيا معناه .... 

لو دورنا في قاموس "مقاييس اللغة" يقول:
الطاء والميم والحاء أصل صحيح يدلُّ على علوٍّ في شيء. يقال طَمَحَ ببصرهِ إلى الشيء أي علا. وكلُّ مرتفعٍ طامح.

وفي قاموس (الصّحّاح في اللغة) يقول:
طَمَحَ بصرُه إلى الشيء: ارتفع. وكلُّ مرتفِعٍ طامِح.

ومن ده نعرف ان معني الطموح هوا السعي للارتفاع.
يعني لو كان طموحنا مش موجود فوق يعني مش موجود عند ربنا يبقا ساعتها هيبقا اسمه حاجه تاني غير الطموح.. 
Drogba
وده اللي بيعمله الانسان في حياته العاديه لانه دايما بيدور علي الاحسن ليه في كل المجالات 
بس في سؤال بيطرح نفسه دايما ◄ هوا الطموح ده يعني تعظم المعيشه او تحسن الاحوال الماديه .. وهل في فرق بين الطموح وبين تعظم المعيشه .. وايه الفرق بين الطموح والطمع ... وهل السعي لدخل احسن صح ولا غلط .. وهل السعي وراء مركز معين او سلطه ده بيعارض تعاليم الكتاب المقدس ؟؟؟؟ اسئله كتييير لكن الاجابه واحده .

السؤال الاول : هوا الطموح ده ضد الكتاب المقدس وكلام ربنا ؟؟؟

المسيحيه علمتنا القناعه و اننا نرضا بحياتنا و بكل تفاصيلها لكن بردو ده مش كل حاجه لانها باردو علمتا اننا ندور علي الاحسن لحياتنا ...
وذي ماقال ربنا " وَأَمَّا أَنَا فَقَدْ أَتَيْتُ لِتَكُونَ لَهُمْ حَيَاةٌ وَلِيَكُونَ لَهُمْ أَفْضَل "يو10:10

وان ربنا ادانا كل حاجه عشان نتمتع بيها ونفيد بيها غيرنا ◄
" الَّذِي يَمْنَحُنَا كُلَّ شَيْءٍ بِغِنًى لِلتَّمَتُّعِ."

فربنا عايزنا نكون احسن ونتمتع بكل اللي اداهولنا واننا ندور علي الاحسن لينا في وجهه نظر ربنا ... لاننا وكلاء علي كل حاجه اداهالنا ولازم نستخدم كل حاجه لمجده 

---------------------------

وعشان نفهم كويس كلمة " الطموح " لازم نعرف شوية حاجات ..

1- الطموح غير الطمع . 
وده ذي مابنشوف في قصه " اخاب الملك " وازاي طموحه اتحول لطمع رغم انه ماكانش محتاج لحاجه و كان عايز يستولي علي كرم نابوت اليزرعيلي ..و طمعه وصله لانه يسمح بقتل نابوت

... لكن في النهايه كان رد الكتاب ورد ربنا علي طمعها ◄
" هكَذاَ قَالَ الرَّبُّ: فِي الْمَكَانِ الَّذِي لَحَسَتْ فِيهِ الْكِلاَبُ دَمَ نَابُوتَ تَلْحَسُ الْكِلاَبُ دمك انت ايضا " .

2- الاجتهاد هيوصلك لطموحك . 
لازم نشتغل و نجتهد في شغلنا عشان نوصل للي عايزين نحققه بس لو كنا بنجتهد عشان نوصل لثمرة الاجتهاد علي الارض بس يبقا احنا كده بنضيع وقتنا وبنضيع الهدف الاساسي اللي اتخلقنا عشانه لاننا سفراء لربنا علي الارض ولازم نعمل كل حاجه عشان في الاخر تمجده .

ودلوقت هنشوف قصة واحد من احسن لاعبين كرة القدم في العالم وازاي كان عنده طموحات كتيره قدر يوصل لجزء منها ..

" ديدييه دروجبا " 

"الامر ليس محسوماً" هو عنوان السيرة الذاتية لديدييه دروجبا الذي يعتبر أفضل هداف في تاريخ منتخب كوت ديفوار. هذا العنوان يلخص بقدر كبير مسيرته في الملاعب، ذلك لأن هذا القائد الرمز للمنتخب الايفواري لم يكن مرشحاً لان يصبح أحد نجوم اللعبة في العالم ويحرز لقب أفضل لاعب افريقي مرتين (2006 و2009) وأفضل هداف في تاريخ تشلسي في الكؤوس الاوروبية، ويصبح سفيرا لمؤسسة اليونيسيف.

يعتبر دروجبا المولود في ابيدجان ايقونة وقائداً بلا منازع للمنتخب الوطني لكنه يعاني من إنتقادات حادة من الصحف الايفورية لأنه لم ينمكن من نقل عدوى نجاحاته من الأندية التي لعب فيها الى صفوف المنتخب حيث لم تحرز كوت ديفوار أي لقب قاري في السنوات الاخيرة بقيادته.

كان تيتو كما يحلو للمقربين أن يطلقوا عليه في الخامسة من عمره عندما ترك كوت ديفوار وتوجه الى فرنسا والى مدينة بريست تحديداً. إنضم الى خاله ومعلمه ابراهام تيبيلي الذي كان لاعباً محترفاً. اكتشف دروجبا الكرة في فان او سي قبل أن ينتقل للعيش بالقرب من باريس حيث أمضى اربعة أعوام في صفوف لوفالوا اس سي. إكتشفه نادي لومان الذي كان يلعب في الدرجة الثانية فوقع عقداً احترافياً معه لمدة عامين.
وسجل دروجبا سبعة أهداف في 30 مباراة موسم 1999-2000 في صفوف فريقه الجديد، لكنه لم يحافظ على مستواه في الموسم التالي. على الرغم من ذلك أقنعه جي لاكومب بالعودة الى منطقة بريتانيا وتحديداً في صفوف نادي جاندان. أثرت الاصابات على مستواه في موسمه الاول، لكنه ضرب بقوة في الموسم الثاني بتسجيله 17 هدفاً. 

بدأت الاسطورة تكبر في صفوف مارسيليا حيث تألق بشكل لافت في صفوف الفريق الجنوبي وتحديداً في دوري ابطال اوروبا ثم في كأس الاتحاد الاوروبي (11 هدفاً) حتى المباراة النهائية التي خسرها فريقه امام فالنسيا في مايو/ايار عام 2004. كما إنه الهب حماس جمهور ملعب فيلودروم في الدوري المحلي مسجلاً 18 هدفاً وبات بطلاً قومياً لأنصار مارسيليا. 

لكن هذا الجمهور اصيب بالصدمة عندما وافق مارسيليا على التخلي عن خدمات دروجبا لمصلحة تشلسي مقابل 38 ملين يورو. وكان المدرب البرتغالي الشهير جوزيه مورينيو اعجب بموهبة دروجبا خلال مباراة فريقه بورتو ضد مارسيليا فأوصى بالتعاقد معه عندما اصبح مدرباً لتشلسي صيف عام 2004. إحتاج المهاجم الايفواري الى موسم واحد في إنجلترا ليحظى بالإعجاب والإحترام الذي ناله في صفوف مارسيليا.

بات دروغبا تدريجيا الابن الروحي لمورينيو، وسجل الهدف تلو الآخر موسم 2005-2006 عندما ساهم بدرجة كبيرة في إحراز فريقه اللقب. وفي الموسم التالي توج هدافاً للدوري الإنجليزي الممتاز برصيد 20 هدفاً وقاد فريقه الى لقبين محليين (كأس إنجلترا وكأس رابطة الاندية) ليعوض بهذا الشيء إخفاقه في إحراز لقب الدوري.

ادى رحيل مورينيو، الى اصابة دروجبا بصدمة حقيقية وإحتاج الى بضعة اسابيع ليستعيد مستواه السابق. كان دروجبا مهندس فوز فريقه على ليفربول في نصف نهائي دوري ابطال اوروبا عام 2008، 
لكن فريقه سقط في النهائي امام مانشستر يونايتد بقيادة كريستيانو رونالدو. وإستمرت لعنة دوري ابطال اوروبا في ملاحقة دروجبا بعد إقصاء فريقه في الدقيقة الاخيرة امام برشلونة في الدور نصف النهائي. بعد أن تعرض لإنتقادات قاسية الموسم الماضي بسبب تراجع مستواه، 
وضع دروجبا الامور في نصابها في الموسم الحالي.

استدعي للمرة الاولى الى صفوف المنتخب عام 2002، وكان صاحب اول هدف لكوت ديفوار في نهائيات كأس العالم وتحديداً عام 2006 في المانيا. بعد أن حصد الخيبة في كأس الامم الافريقية اعوام 2006 (نهائي)، و2008 (نصف نهائي) و2010 (ربع نهائي)، واستطاع ان يصل بمنتخبه الي كاس العالم للمره الثانيه وذلك في جنوب افريقيا 2010 . 
ولم يتوقف طموح الفتي الاسمر عند هذا الحد بل استطاع ان يصبح افضل مهاجم في فريق تشيلسي و هداف الفريق هذا الموسم برصيد 8 اهداف .

ودي كانت ملخص لقصة طموح" ديدييه دروجبا " اللي بيعلن مجد ربنا في حياته وفي طموحاته و اللي اول حاجه بيعملها ما تضيع فرصه منه بيشكر ربنا عليها واللي اختاره برنامج الامم المتحده الانمائي سفير للنوايا الحسنه في سنه 2007 عشان اعماله الخيريه اللي بيمارسها.

عايز اقول حاجه اخيره : الطموح لازم يكون ربنا موجود فيه لانه لو كان طموحك غرضه مجد الذات هيبقا اسمه طمع و هيكون مضيعة وقت لان كل مجد هيزول وهيبقا مجد ربنا وحده .

دور علي الطموح اللي بيتوافق مع رؤية ربنا لحياتك واللي بتستخدم فيه وزناتك ...

ربنا معاكم


 


Comments




Leave a Reply